با غذاي سرد ديرتر سير مي‌شويد


 

نويسنده:دکتر مسعود کيمياگر*




 
بهترين دما براي رشد عوامل بيماري زا چه دمايي است؟ تحقيقات متعدد ي نشان داده‌ که اكثر ميكروب‌ها مي‌توانند در دماي بين 15 تا 30 درجه رشد كنند اما در اين ميان ميكروب‌هاي ساكروفيلي نيز وجود دارند كه در دماي پايين‌تر (4 درجه سانتي‌گراد) قابليت رشد دارند. به اين دليل است كه برخي از قارچ‌ها و كپك‌ها مي‌توانند در انواع مرباها و ترشي‌هاي نگهداري شده در يخچال، رشد كنند و موجب آلودگي اين مواد غذايي شوند.
اما نكته‌اي را كه بايد به خاطر داشته باشيد، اين است كه هرچه غذا مرطوب‌تر و مغذي‌تر باشد احتمال بيشتري وجود دارد تا مورد تهاجم ميكروب‌ها قرار گيرد. به اين دليل است كه آب گوشت، سالاد الويه، ماهي و تخم‌مرغ پخته در ميان انواع مواد غذايي با سرعت بيشتري فاسد مي‌شوند. جالب تر آنكه غذاهاي سرد ديرتر ايجاد سيري مي‌كنند. به همين دليل است که مي‌گويند آنها که اضافه‌ وزن دارند بهتر است کمتر از غذاهاي سرد استفاده كنند. در شروع يك وعده غذايي، نوشيدن يك ليوان آب ولرم و يا يك سوپ گرم و سبك توصيه مي‌شود زيرا اين عادت به گرم شدن معده كمك كرده و در اين بين هضم غذا با سهولت بيشتري انجام خواهد شد. اما اشتباه نكنيد، غذا نبايد داغ باشد زيرا دماي زياد در هر خوردني و يا نوشيدني مي‌تواند زمينه‌هاي بروز سرطان به خصوص سرطان مري را فراهم آورد.

اما سوال اينجاست که چند بار مي‌توان يك غذا را گرم كرد؟
تنها يک بار! زيرا افزايش دفعات گرما دادن به يك غذاي خاص زمينه را براي افزايش تعداد باكتري‌ها و مقاومت آنها فراهم خواهد كرد. به علاوه بهتر است بگذاريد تا غذا كاملاً خنك شود و سپس آن را در يخچال قرار دهيد زيرا بخار ناشي از گرماي غذا در يخچال ايجاد رطوبت كرده و زمينه را براي رشد ميكروب‌ها حتي در محيط سرد نيز فراهم مي‌آورد. به اين دليل است كه توصيه مي‌شود تحت هيچ شرايطي غذا را داغ در يخچال نگذاريد. رعايت همين نكات ساده در هر روز موجب مصرف غذاهاي بهداشتي‌تر و در نتيجه داشتن خانواده‌هايي سالم‌تر خواهد شد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

منبع:http://www.salamat.com